Skøytesport - toppbanner Toppbanner Skøytesport
  Artikler/reportasjer    Arkiv    Debatt    Om oss    Tilbakemeldinger   

Debatt

Tromsø og OL

Et av ex-idrettspresident Johannesens klareste budskap før idrettsstyrets behandling av hvilken by som skulle bli Norges kandidat til OL i 2018 var at når idrettsstyrets avgjørelse var tatt, så skulle hele Idretts-Norge stille seg bak vedtaket. Dette er tydeligvis en appell som ikke har nådd fram til flere av innsenderne til denne spalten.

Til Henning Hagelund: Oslo må selvsagt få sin skøytehall, og det vil være en tvilsom strategi å knytte dette opp mot noe så usikkert som at Norge vil få tildelt Vinter-OL i 2018, en avgjørelse som først blir tatt om fire år! Hva om Oslo ble norsk kandidat, og IOC sier nei i 2011? Vi bør ha en langt mer offensiv holdning til skøytehall i Oslo, og ikke legge opp til en strategi som kanskje vil gi byen en ferdig hall i 2017, om 10 år.

Til Terje B. Hansen: Jeg har finlest Tromsøs OL-konsept, og kan ikke finne et eneste anlegg som kan karakteriseres som midlertidig. Imøteser med spenning en presisering.

Det såkalte Martinsen-utvalget har gitt Tromsø dårlig uttelling på transport. Dette må vært gjort mot bedre vitende, eller så har OL-komiteen i Tromsø gjort en dårlig argumentasjonsjobb på dette området!

Vinter-OL har alltid hatt store transportproblemer, ikke minst fordi alpine og nordiske skigrener ofte har blitt avviklet i trange dalfører med kun en adkomstvei fra hver kant. Hvis man studerer Tromsø-konseptet nøyere, så vil man kunne se at samtlige OL-arenaer ligger maks 20-30 minutters spasertur fra sjøen. Dette er unikt i Vinter-OLs historie, og Tromsøs store fortrinn når det gjelder transport. Mesteparten av publikum kan transporteres med hurtigbåt like inn til samtlige arenaer, alpinøvelsene medregnet. Målområdene for alpinanleggene både i Kroken og ved Blåtind ligger i gangavstand fra sjøen!

Torino-OL var en transportmessig katastrofe. Under Lillehammer-OL opplevde tilskuerne fra Oslo-regionen ofte å sitte timesvis i bilkø for å komme fram til arenaene. Det er lengre tid enn en hurtigbåt tar fra Harstad/Finnsnes/Skjervøy til hvilken som helst arena for et eventuelt OL i Tromsø. Og selv om trafikken skulle bli stor, kan jeg ikke se for meg ”båtkø” på Gisundet! Studer kartet!

Stopp surmulingen, og se det positive i at idrettsstyret har foretatt et vedtak som kan gi et løft til en hel landsdel, og som samtidig vil føre til infrastrukturelle investeringer som uansett måtte komme i nordområdene våre. Honnør til idrettsstyret som har våget å ta en avgjørelse ut fra et nasjonalt overordnet perspektiv.

 

(c) Skøytesport 2012
Webredaktør: Nils Einar Aas
Gjenbruk og reproduksjon av Skøytesports tekst og illustrasjoner er ikke tillatt uten etter avtale med redaksjonen. Ved referanser/linker til våre sider, skal Skøytesport oppgis som kilde og med link til den fullstendige artikkelen. Linkede sider må åpnes i fulle/egne vinduer, og IKKE inne i en ramme/frame eller på andre måter som kan gi inntrykk av at materialet er publisert av eller tilhører andre enn Skøytesport.

Websidene er tilrettelagt og vedlikeholdt av Publikant.