Debatt
Nyskapende idrett med massemedia
som premissleverandør
Av Sara Hemmer | 2010-06-11
Idrettsbevegelsen har opp igjennom historien endret seg, i
takt med samfunnsutvikling, nye ideer og nye muligheter skapt av bedre
teknologi og bedre økonomiske kår.
Slik har norsk idrett skapt og beholdt sin posisjon som folkebevegelsen
framfor noen. Endring er altså et ønskelig og nødvendig gode, men hva skal
drive oss framover og bestemme retningen for neste sprang?
De omdebatterte forslagene til ISU-kongressen har i stor grad utspring i
frykten for å miste TV-dekning, med tilhørende oppmerksomhet og økonomisk
potensiale. Frykten er sannsynligvis begrunnet, hvorvidt medisinen
”nedskjæring” er effektiv er en annen sak. Det foreliggende forslaget ble
uansett bare begrunnet med kvalifisert synsing, det foreligger ikke
offentlig kjente utredninger eller undersøkelser slik man kanskje skulle
forvente i forkant av et såpass drastisk forslag. Å samle 32 av Europas
fremste og best trente idrettsutøvere for så å la bare en fjerdedel fullføre
det de har trent for synes jeg er ganske radikalt, og det er verd en
diskusjon om hensikten, og hvorvidt idrettens idealer ivaretas eller skyves
i bakgrunnen.
Alle vil i større eller mindre grad kunne akseptere at hensynet til
reklameverdi og inntjening er en faktor. Ved det foreliggende forslaget
styrkes kanskje den verdien, i hvert fall for de åtte utvalgte menn. Hvordan
effekten er for løpere fra små nasjoner med liten sjanse til å komme til
siste startstrek er mer uklart; den potensielle kaka blir muligens større
men det kan fort bli færre som får - eller en mindre gunstig delingsbrøk.
Hva skjer med idretten vår i andre land når Norge (slik vi håper og tror!)
har fått skøytesporten på beina igjen, og de siste parene består av fire
nordmenn og fire nederlendere?
Vi må uansett før eller siden ta et standpunkt i forhold til hvor langt vi
vil gå for å tekkes media, det er ingen grunn til at TV-produsentene setter
den for oss. Fremdeles ser det for eksempel ut til at både realityserier og
det å involvere publikum har god effekt for seertallet og TV-kanalenes
økonomi. Kanskje ville en publikumsavstemning gi rekordartet oppslutning?
F.eks la resultatene bestemme de første 4 deltakerne på siste distanse, mens
resten fordeles etter avstemning (kun kr 5/ € 0,50 pr melding)? Hvor få
løpere på startstreken er det mulig å komme ned til- kanskje TV kommer
tilbake hvis vi tar opp hansken fra boksesporten, og bare har dueller mellom
regjerende verdensmester og en utfordrer? Mulighetene er mange hvis vi
henter inspirasjon fra seerstatistikkene!
Et eller annet sted går grensen mellom underholdende idrett og reinspikka
svett underholdning, men den er flytende og påvirkelig, særlig av de medier
vi prøver å tekkes.
For all del, jeg tror alle ISU-forslag 2010 er framsatt i beste
overbevisning, og at skøytesportens idé kommer til å bestå sjøl om hvert
eneste ett blir vedtatt. Men innimellom endringsraptusene som skal gjøre oss
lekre for massemedia bør vi kanskje gå til basis og sjekke ut hvem vi
fremdeles er og vil være, før ideen blir borte?
|