Debatt
«Isfolket»
Av Leif-Harry Hansen | 2011-01-27
Uten formaliserte skøytebaner av ulik størrelse og kvalitet,
svikter grunnlaget for bevaring og utvikling av norsk skøytesport. I et
nasjonalt perspektiv er allerede hurtigløp en marginal idrett statistisk
sett 1, og det er kun noen få tradisjonstunge miljø på Østlandet
samt byer som Arendal, Stavanger og Bergen som i hovedsak bidrar til å
profilere skøytesporten som et tilsynelatende allment samfunnsfenomen.
Utover landet for øvrig er det langt mellom skøyteklubbene, og
skøyteinteressen lever latent som en historisk anakronisme blant den noe
eldre garde av befolkningen … de med gode minner fra radioens glansperiode
og direkte sendinger fra de store mesterskap med Hjallis eller Kupper'n som
favoritter. Senere ikoner som ”S-ene” og Koss, har understøttet entusiasmen,
men det begynner å bli lenge siden de stimulerte til anleggsbygging,
klubbutvikling, trening og konkurranser. Så hva nå?
Skøytesporten (les: hurtigløp)har jo historisk sett blitt betegnet som en
nasjonalidrett2 med der tilhørende medieinteresse … en interesse
som altså er historisk betinget. Når vi nå verken har karismatiske
toppløpere eller en offentlig skøytebane i så å si alle byer og tettsteder,
supplert av isløkker i bydeler og i bygdelag, har sporten vår dårlige
vilkår. Vår antakelse om den labre nasjonale interessen fikk vi bekreftet
gjennom den ”markedsundersøkelsen” anleggsutvalget i Skøyteforbundet gjorde
i fjor. Samtlige av landets 430 kommuner var adressat i denne undersøkelsen
der vi ville kartlegge skøytebaner av ulik karakter: Eksisterende anlegg /
anlegg under planlegging / ønskete anlegg.
For det første var svarprosenten skuffende lav (110 kommuner = 25,6 %) og
for det andre var svarene vi fikk jevnt over av relativt defensiv karakter.
Hvis vi drister oss til å kalle resultatene av denne undersøkelsen et
nasjonalt interessebarometer for norsk skøytesport, synes fremtidsutsiktene
dessverre å være heller dårlige. Rent metaforisk kan vi faktisk ikke si at
det er mange hvite flekker på vårt nasjonale skøytekart, men at selve kartet
domineres av hvitt med noen fragmentariske fargeklatter (”skøytekommuner”)
primært på Østlandet … og i ellers i spredt og uregelmessig geografisk
orden.
Med bakgrunn i dette er det nå viktig å erkjenne at skøytesporten er en
verneverdig truet art innenfor idrettsfaunaen, og dernest gjøre strategiske
grep som kan bidra til vern, vekst og positiv utvikling. Etter min mening er
det noen basale forhold som legger avgjørende premisser for å få til en ny
giv for skøytesporten:
- Standardiserte anleggskonsept som både er
”forprosjektert” og har en skisse til finansiering som en generell
pakkeløsning.
- Karismatiske toppløpere som kjemper om internasjonale
titler
- Isidrettene inn som obligatoriske aktiviteter i
barnehager og skoler
Der skøytemiljøene holdes levende har man sterke
klubbmiljø preget av kontinuitet og systematisk målrettet arbeid i tråd
med norsk skøytesports uttalte ambisjoner 3. I slike miljø
synes det også å være både politisk og byråkratisk interesse for
skøytesporten som et viktig bidrag til befolkningens trivsel … altså,
skøytesporten i et folkehelseperspektiv. Der kommunene er anleggseiere
har de gjerne også ikke bare gode kunnskaper om drift av skøytebaner i
et miljø preget av store klimatiske variasjoner, men også genuin
lokalkunnskap 4 slik at de til enhver tid presenterer et
produkt som er til alle brukeres tilfredshet. I praksis betyr det jevnt
over kontinuerlig god skøyteis innenfor en tydelig og forpliktende istid
(for eks. 15.10. – 15. 03. hvert år).
Under slike vilkår blir antallet brukere pr. sesong svært høy, og med
positive tall i ulike statistikker 5 legitimerer man den
offentlige satsingen på skøyteanlegg av ulik størrelse, standard og
karakter. Slik jeg ser det, er det dette tallmaterialet sammen med
kulturelle faktorer som vil være den bærende argumentasjonen i et
saksfremlegg der man har ambisjoner om å bygge en kunstisbane eller en
skøytehall. Hvis man av ulike grunner ikke har et slikt tallmateriale ”å
slå i bordet med”, er det vanskelig å argumentere for så vel utbedring
av eksisterende anlegg som for bygging av nytt. En forkortet åpningstid
både mht. antall timer pr. dag og – ikke minst – mht. lengda på
sesongen, gir selvsagt et årsoppgjør som viser lave besøkstall … og for
dem som ikke ”ser bak tallene” vil et slikt statistisk materiale ikke
virke fremmende for skøytesporten.
Det er dette som er i ferd med å skje i Tromsø etter at kommunens
driftsavdeling overtok driften av Tromsdalen kunstisbane. Aldri
tidligere har så mange mennesker vært dedikert oppgaver med å drifte
skøytebanen, banen er oppgradert for millionbeløp både mht.
frysemaskinene og rørsystemet under banelegemet … det er investert i
forskriftsmessig sikring, det er kjøpt inn ny isprepareringsmaskin, nytt
brytemateriell etc. … og dessuten er alt av bygningsmasse rundt banen
rehabilitert slik at både garderober, skøytekafeen og tidtakerbuene nå
er av høy standard. Til tross for alt dette som vel må sies å
dokumentere ”den gode viljen”, har vi aldri tidligere hatt mindre istid
og jevnt over så dårlig is som etter at Tromsø kommune overtok driften.
Så her står det kanskje på ”evnen” hos en driftsavdeling som verken har
fagkunnskap mht. det å lage is (preparere under varierte værforhold)
eller fornødende lokalkunnskap slik at de forstår skøytesportens behov
generelt og ei heller de aktive løpernes behov for god is og mye istid.
Ethvert driftsregime må vurderes ut fra det produktet de leverer, og når
ikke banen er operativ med jevnt over kontinuerlig god skøyteis sesongen
igjennom, har de levert til ”stryk”. Enten må de gis opplæring og tett
faglig oppfølging i praksis eller så må de sies opp / omplasseres og et
nytt og vel skikket regime tilsettes. I Harstad har byens skøyteklubb
blitt delegert driftsmyndighet av Kanebogen skøytebane, de har tilgang
til dertil egnete kommunale maskiner og kan drifte anlegget til beste
for både de aktive løperne og til befolkningen ellers. De leverer så å
si gjennomført et produkt som er på plass i form av en operativ
skøytebane gjennom hele sesongen 6. I Harstad er det
naturisbane med et relativt enkelt og tradisjonelt prepareringsutstyr.
Gjennom slikt samarbeid sikres god lokalkunnskap, odling av
dugnadsånden, eierskap (ref. egen interessen) og synergieffekter både på
mikro og makronivå … altså, brei integrasjon og skøytekulturell
manifestering. Forbildelig! I motsatt fall undergraves skøytesportens
eksistens om muligheter for vekst og utvikling.
Med bakgrunn i svarene på den tidligere nevnte undersøkelsen
anleggsutvalget foretok blant alle norske kommuner, er det rimelig
tydelig at det må et anleggspolitisk løft til for å skape en
hensiktsmessig infrastruktur slik at skøyter igjen kan defineres som en
nasjonalidrett. Innenfor de 110 kommunene som svarte, har vi 19
eksisterende skøyteanlegg, 2 under planlegging og 11 som er ønsket.
Isolert sett er jo 11 fromme ønsker positivt, men 19 skøytebaner er ikke
mange fordelt på 110 kommuner. Ut fra andre oversikter vet vi selvsagt
konkret at vi har langt flere skøytebaner i Norge og at ambisjonene om å
få flere er til stedet i miljø/kommuner som ikke har respondert på denne
undersøkelsen. Likevel må det være tillatt å si at et ”viktig funn” i
denne undersøkelsen er at skøytesporten ikke har brei og offensiv
tilslutning utover i det
langstrakte og mangfoldige landet vårt.
Med slike erkjennelser i bakhodet bør Norges Skøyteforbund sammen med de
andre ”isforbundene” jobbe på systemnivå for å få skøyter /
isaktiviteter inn som obligatoriske aktiviteter (ref. fysisk fostring) i
skoleverket. Dette vil dessuten også stimulere både barns nærmiljø og
barnehagene til slik virksomhet om vinteren (les: synergier). Denne
implementeringen av isaktiviteter i skolen vil selvsagt være betinget av
at der legges is på løkker, på fotballbaner og formaliserte skøytebaner
av ulik størrelse. I dette perspektivet blir det viktig at ”isfolket”,
de respektive særforbund på is, har ferdige anleggskonsept for
interesserte klubber, kommuner og private å gripe til. Her bør det være
tale om generelle ”forprosjekterte” konsept med skisse til mulig
finansiering.
Videre bør man på elitenivå odle talenter som utenom skøytefaglig talent
også har gitte karismatiske egenskaper som appellerer til breie lag i
befolkningen, og dessuten bør toppløperne opptre live rundt omkring i
landet 7, og for å få til dette, må det kvalifiserte
skøytebaner til i byer og tettsteder. Ja, det bør være en tydelig uttalt
ambisjon at det skal være en skøytehall i de største byene i landet
(regionanlegg), for både Tromsø, Trondheim, Bergen og Arendal har like
stort potensial som arrangør av internasjonale mesterskap som Hamar,
Stavanger og Oslo (ref. Skøytehallen på Valle Hovin). I et
spredningsperspektiv vil slike regionale haller både øke rekrutteringen
og synliggjøre berettiget tilstedeværelse som arena for isidretter
8 med nasjonale ambisjoner.
Konklusjon:
I denne artikkelen har vi forholdt oss til skøytesportens situasjon i
nåtid og i en mulig framtid. Det er slått fast at vi er en liten og
nærmest marginal idrett som sliter med å få slik politisk oppmerksomhet
at det utløser positive vedtak om bygging av anlegg i kommunene. Så det
må etter min mening settes i gang en offensiv mens vi ennå har gamle
skøyteentusiaster inne på ulike nivå i vårt forvaltningssystem. Før
fotballen tar alt, kan vi faktisk også invitere til flerbruk relatert
til en kunstisbane eller en skøytehall. ”Isfolket” er en liten og sårbar
art, og bør derfor etablere gode allianser i et flerbruksperspektiv …
”Look to Bjugn og Stavanger”.
En idrett som involverer hele befolkningen i landet både gjennom genuin
teoretisk interesse, i praktisk handling som arrangører og som utøvere
på leik -, mosjonist- eller konkurransenivå.
|