Jeg hadde et innlegg her i "Skøytesport" forleden, om en ide som jeg synes vil gjøre allround skøyteløp langt mer TV- og publikumsvennlig. Jeg gjentar meg sjøl:

"For hver løper, fra og med distanse nr to, burde man, for eksempel i venstre kant av TV-skjermen, ha liggende en estimert sluttid, og en estimert sammenlagtpoengsum og plassering. For hver passeringstid kan så dataprogrammet justere den estimerte sluttiden, og samtidig justere estimert poengsum. På skjermen bør man hele tiden kunne se hvordan løperen ligger an i forhold til andre, eksempelvis om løperen ligger an til å gå inn til en fjerdeplass i sammendraget, og hvor nært vedkommende er til å ta tredjeplassen, eller til å dette ned til femteplass. Vi må ta i bruk dataprogrammer, og utnytte TV-skjermen (og storskjermer på stadion) til å gi denne type løpende informasjon, dersom sammenlagtmesterskap skal ha en fremtid som TV- og publikumssport."

Jeg har altså kommet til at allroundmesterskap blir for vanskelig for folk å følge med på, uten at de får bedre hjelp til å følge med på stillingen. Da er det to muligheter: Gjøre som skøytepresidenten, og arbeide for styrt avvikling av allround. (Han gjør en god jobb i så måte.) Eller forbedre resultatservicen i TV-sendingene. Hva med å prøve det siste først?

Jeg syntes min ide var så pass god at jeg sendte den direkte til NRK-sporten, siden jeg i min naivitet trodde NRK hadde hånd om TV-produksjon fra skøyteløp i Norge, eksempelvis det forestående VM. Og NRK tok seg bryet med å svare:

"Takk for interessant innspill. Men verden er nå ikke en gang slik. Det er ikke NRK som legger ut supere (tekst på tv). Dette er en internasjonal sending, hvor et eksternt datafirma styrer "teksten". Derfor er det lite vi kan gjøre med det."

Veldig konstruktiv holdning fra NRK, i svaret som oser av entusiasme, ikke sant? Kan noen forklare meg hvordan verden er? Dette ”eksterne datafirmaet”, hvem er det? Og hvem har kanaler som kan brukes for å drøfte forbedring av TV-produktet? Har NRK virkelig ingen kanaler til å drøfte hvordan det skal se ut, det produktet de kjøper fra ”det eksterne datafirmaet”? Du store tid!