Vil bare komme med noen korte kommentarer til Harald Otterå's frustrerte innlegg av 4.november.

Først vil jeg få si at jeg er like frustrert som herr Otterå, og plages og pines nesten hver eneste søndag/mandag gjennom hele vinterhalvåret når jeg ser sportsrevy og leser aviser. De er som regel totalt blottet for skøytestoff, og man er henvist til endeløse (og ofte totalt uinteressante) oppslag om fotball. Jeg liker fotball også jeg, men det får da være grenser...

Det enkle svaret vil alltid være at oppmerksomhet kommer med prestasjoner. Javel, ingen kan vel bestride det. Men jeg mener det er en liten faktor av "høna og egget" inne i denne ligningen også. Oppmerksomhet kommer med prestasjoner. Prestasjoner kommer i høy grad som et resultat av rekruttering. Rekruttering er avhengig av oppmerksomhet...... osv. Det lukter fort av en negativ spiral her, og dette må vi unngå.

Alle som har arbeidet med markedsføring vet at det alltid er krevende å skape oppmerksomhet rundt "marginale" produkter i konkurranse mot "store merkenavn". Men er det umulig? Nei, det tror jeg ikke! Det krever derimot innsats, pågåenhet, kreativitet, nytenkning og utholdenhet. Det er viktig å innse at man ikke nødvendigvis kan bruke de samme metoder og virkemidler som de "store aktørene" gjør i sin markedsføring. At skiforbundet har et godt grep om pressen vil aldri hjelpe Skøyteforbundet noen ting. Produktene er ulike, med ulik persepsjon i markedet, og må således selges på ulike måter. For det er vel slik forbundet ser på skøytesporten? Som et produkt de skal selge? Selv ikke Coca Cola selger seg selv, dog det ser slik ut for mange!

"Pleie media" er et diffust begrep, og ikke vet jeg hva som ble sagt på tinget. Men en ting er sikkert: Media kan ikke løse utfordringene til skøytesporten! Det må skøytesporten selv sørge for. Publikum må trekkes tilbake til arenaene, det må skapes aktivitet og entusiasme. Da vil media komme etter. Media kommer alltid dit folk stimler sammen, uansett om det er positive eller tragiske hendelser.